Svenskarna och internet 2016

Internetstiftelsen i Sverige har nyligen gett ut rapporten Svenskarna och internet 2016. I rapporten finns en rad intressanta punkter.

Vi använder internet mer och mer

”I genomsnitt använder vi internet 24 timmar i veckan. Drygt 9 av dessa är via mobilen, en ökning med en timme sedan förra året. Personer mellan 16 och 25 år ägnar i genomsnitt nästan 40 timmar i veckan åt internet.”

Sociala nätverk viktiga

”Användningen av sociala nätverk fortsätter att öka något, och ligger sedan några år tillbaka stabilt runt 75 procent. Den dagliga användningen av sociala medier har mer än fördubblats under de senaste sex åren, från 28 procent 2010 till 58 procent i år.

De som använder sociala nätverk gör det lite drygt en timme om dagen eller sju timmar i veckan. Kvinnor ägnar i genomsnitt mer tid än män åt sociala medier, 7,8 timmar per vecka jämfört med männens 6,3 timmar. Över hälften av internetanvändarna besöker dagligen sociala nätverk i sin mobil.”

Banktransaktioner vanliga

”Fyra av fem (79 %) med smart mobil använder mobilt bankID och två tredjedelar (66 %) swishar.”

Streaming av film ökar kraftigt, men Youtube är störst

”Streaming av film har ökat kraftigt från 28 till 38 procent, medan motsvarande tjänster för musik ligger kvar på samma nivå som förra året (44 %) . Youtube är den populäraste sajten i alla åldrar. 100 procent av 11-19-åringarna kollar på Youtubefilm, 80 procent av internetanvändarna över 76 år använder Youtube någon gång.”

Internet har blivit den viktigaste informationskällan

”För de unga har internet varit den viktigaste informationskällan under flera år, men nu ser vi för första gången att detta gäller i genomsnitt av alla användare. När svenskarna rankar informationskällorna på en femgradig skala får internet för första gången högst medelvärde – 3,7, att jämföra med 3,5 för tv, 3,2 för dagstidningar och 3,1 för radio. Facebook blir en allt viktigare nyhetskälla och för de unga mellan 16-25 år är Facebook en viktigare nyhetskälla än tv, radio och dagstidningar.”

Det senare kanske bekräftar att man mer och mer söker och läser nyheter som passar ens egna synpunkter.

 

Bloggat av Bertil Thunberg på evernet.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s