e-handeln ökade starkt 2013

e-handeln i Sverige ökade med 17 % under 2013. Det är största ökningen sedan 2007 (då ökningen var 24% Totalt uppgick e-handeln till 37 miljarder vilket är cirka 6% av den totala e-handeln.

Största segment är hemelektronik som står för cirka 8,8 miljarder kr. E-handeln står idag för cirka 20 procent av den svenska hemelektronikbranschens totala försäljning. Det segment som uppvisar störst ökning är dock sport/fritid med 28% ökning. Även möbler och heminredning uppvisar stor ökning.

Nästan tre av tio e-handelskonsumenter handlar varor på internet minst en gång i månaden. Sju procent anger att de gör det flera gånger i månaden. Klart högst andel frekventa e-handelskonsumenter finns i ålderspannet 30–49 år där andelen som e-handlar varje månad är 42 procent.
De vanligaste varorna som handlas är böcker och kläder (dock inte störst i omsättning).

För att e-handeln ska nå nästa nivå krävs att svenskarna kommer igång på allvar när det
gäller att köpa livsmedel på nätet.

Källa: e-barometern 2013 utgiven av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Bloggat av Bertil Thunberg på http://www.evernet.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s