Medielandskapet ritas om , snabbt

Några av oss kanske kommer ihåg när vi i slutet av 60-talet fick TV-kanal nummer 2 i Sverige. Innan dessa hade via bara en (!) kanal med program i svart-vitt.
Därefter skedde en stor förändring när kommersiell TV gjorde sitt intåg. Man kan inte förringa Stenbecks insatser för att förändra medie-karta i Sverige.

Nu är det dags igen och nu går det snabbt. Den här gången är förändringstrycket globalt.

Vi ser internettjänster som Netflix, Voddler, CMore, Magine, Headweb, Applestore, Filmnet, Viaplay mfl mfl kan man beställa och se filmer, TV-serier mm. Varje TV-kanal med aktning har dessutom en streaming-tjänst.
De flesta fungerar på alla plattformar – dator, surfplatta, smartphone och t o m TV (Smart-TV).

Positioneringen och branschglidningen har börjat för att hitta nya positioner.
Voddler har t ex lanserat en tjänst för att lagra alla sina filmer, både köpta, egentillverkade och hyrda. Därefter kan man dela filmer med sina vänner, dock max 10 st. Det blir som ett filmbibliotek i molnet.

CBS köpte nyligen en del i ett företag som tagit fram en streaming-tjänst, Syncbak. Målet är att motverka illegal spridning av CBS innehåll på nätet genom att skapa sig en egen webbkanal.

Oavsett kanal så är innehållet guld värt. Utan relativt nya filmer och TV-serier så är streaming-tjänster inte så intressanta.

Broadcasting går allt mer mot NETCASTING! TV-antenner och paraboler ersätts med fiber och trådlösa höghastighetsnät!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s