e-tjänster – under ytan?

Offentlig sektor satsar stora resurser på att utöka service och kommunikation till oss medborgare med hjälp av e-tjänster. Det finns eller kommer (beorende på offentlig myndighet) ett stort antal e-tjänster som gör det lättare för oss medborgare . Vi kan söka information, lämna uppgifter mm var och när som helst. Skatteverket och Försäkringskassan framhålls ofta som goda exempel.

Tyvärr är det inte alltid lika välordnat under ytan, i den offentliga organisationen. Många kommuner köper e-tjänsteplattformar som i många fall genererar e-tjänsten ett mail som måste hanteras i en vanligt omodern handläggarprocess.

Om man tog stegen direkt och effektiviserade handläggarprocesserna samt såg till att indata kvalitetssäkrades och kontrollerades mot befintliga data, skull både medborgarna och medarbetarna bli vinnare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s