Vad står på din digitala önskelista?

För inte så länge sedan så fylldes barnens önskelistor av VHS- eller DVD-filmer och CD-skivor. Till detta önskades den först egna CD-spelaren eller Sony Walkman. Om man är lite äldre så fanns LP- eller EP-skivor på önskelistan. Julafton kom och med spänning öppnande man paketen och gladdes åt klapparna. Raskt satte man på den nya hårdrocksskivan till mormors fasa.

Hur är det nu? Ungdomar laddar ner den musik och de filmer de vill. Möjligen hyr de filmerna på nätet och lyssnar på Spotify. Vad ska man då lägga i paketen? En årsprenumeration på Spotify? En kod till iTunes? Väntan och spänningen finns inte längre. Åtkomligheten är total och man får tag på det man vill när man vill. Lite av McDonalds-fenomenet.

Film- och musikbranschen har en stor utmaning och har inte hängt med i utvecklingen. De borde utveckla sitt sätt att distribuera musik så att förväntan återkommer. Genom att skapa en kombination av t ex musik och upplevelse på nätet skulle man kunna återskapa förväntan och de tindrande ögonen.

Själv har jag precis laddat upp min önskelista i dropbox, där alla i familjen (och kanske tomten) kommer åt den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s