Kommer dagstidningen att överleva in i den digitala evolutionen?

En av de branscher som kanske påverkats mest av digitaliseringen är tidingar.

Minskande intäkter från annonser och prenumerationer i kombination med ökande kostnader för att bygga upp webbar för nyhetsförmedling går inte ihop. Platsannonerna har flyttat över till nätet. De tidigare inkomstbringande radannonserna har tagits över av Blocket mfl

Senast varslade Mittmedia, där Dalarnas tidning ingår, 130 och 150 tjänster . Av dessa är omkring  100 redaktionella medarbetare.

Vissa tidningar försöker med betaldelar, t ex Aftonbladets Plus. Oklart hur de lyckas.

Frågan är vilka tidningar som överlever? Kommer vi att ha dagstidningar i framtiden eller kommer allt att distribueras digitalt?

Kommer vi att få tidningar som till större delen är fyllda av annonser och att tidningarna allt mer delar redaktionellt innehåll?

Man får inte glömma tidningarnas kanske viktigaste uppgift är att granska makten och ifrågasätta. Med ökande reklamintäkter kan det vara svårt att kritskt granska det företag som är stor annonsör. Sådana tendenser har vi redan sett i USA.

 

Mitt i allt della blomstrar fackpressen. Det finns tidningar för snart sagt varje inriktning. De verkar ha lyckats med att bibehålla tidningskänslan i stället för att gå mot webb.

 

Kanske kan dagstidningarna lära sig något av detta?

Det vore synd om papperstidningen försvann. Tänk dig en lördagmorgon utan tidning när du äter frukost i sängen.

Och vad skall du tända brasan med efteråt??

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s