Offentlig sektor – nästa bransch i tur för omstöpning?

Vi har under senare år sett flera olika branscher förändras med hjälp av internet, e-handel och ny teknik. Musikbranschen, bokbranschen, klädbranschen, banker är bara några exempel på branscher som fått se en snabb förändring. Ofta har förändringen drabbat mellanled och butiker när värdekedjor förändrats och storskalighet slagit ut närhet.

Är det nu dags för den offentliga sektorn?

Det pågår ett stor arbete sedan några år, som initierades av regeringen. Bildandet av exempelvis e-delegationen har drivit på utvecklingen. Än så länge har vi mest sett utredningar som resultat, men nu kanske det är dags för något som skapar nytta.

E-delegationen har startat ett antal projekt som (om de lyckas) kommer att påverka oss alla

Mina meddelanden är en tjänst som förmedlar säkra elektroniska meddelanden mellan aktörer i offentlig sektor, privatpersoner och företag. Myndighetsmeddelanden lämnas till en säker brevlåda och tipsar mottagaren via e-post eller sms att denne kan med hjälp av e-legitimation logga in i brevlådan och läsa meddelandet. Skatteverket är färdledande myndighet. Genomförande och införande pågår.

Syftet med Min ärendeöversikt är att privatpersoner och företag ska få en samlad överblick över sina ärenden med offentlig sektor och se vilken status ärendena har. Förstudien levererades av Transportsstyrelsen i maj 2012. Ett fördjupat utredningsarbete pågår kring möjlig återanvändning av lösning för Mina meddelanden. Skatteverket är färdledande myndighet.

Mina fullmakter är en tjänst som ska göra det enklare för privatpersoner att få en översikt över sina utfärdade fullmakter, att skapa nya fullmakter och att se vilka fullmakter som utfärdats av andra. Förstudien presenterades i maj 2012.

Effektiv informationsförsörjning (Ekonomiskt bistånd) syftar till att effektivisera processen för handläggning av ekonomiskt bistånd genom att med hjälp av nya bas- och e-tjänster effektivisera informationsutbytet mellan kommuner och statliga myndigheter. Färdledande myndighet är Centrala studiestödsnämnden (CSN). Förstudien presenterades i maj 2012. Förslag till genomförande utarbetas under hösten.

För första gången har man ett ”koncernperspektiv” inom offentlig sektor. Det duger inte att var och en går sin egen väg och vägrar att samverka. Man pratar därför om förvaltningsgemensamma tjänster.

För oss skattebetalare kommer det att innebära bättre service till lägre kostnad eller att mer resurser kan läggas på vård, skola och omsorg (i stället för på administration). Vem tackar nej till det ???

1 thought on “Offentlig sektor – nästa bransch i tur för omstöpning?

  1. Tacka nej till det???
    Nej – inte jag åtminstone.
    Särskilt inte som jag har förmånen att få vara med i arbetet med införandet av Mina meddelanden och en förvaltningsgemensam ärendeöversikt.

    Roligt att se att du tar upp ämnet i din blogg. Jag är övertygad om att E-delegationen och de stora statliga myndigheter samt SKL som samverkar där kommer att lyckas. Det här är helt enkelt för bra för att inte lyckas och initiativen som drivs just nu har stöd i både ”digital agenda för Sverige” och i regeringens senaste budgetpropositionen där samverkan av denna typ inom stat, kommun och landsting lyfts fram som en viktig insats för att nå de nationella IT-målen.

    En extra krydda till lösningen i Mina meddelanden är det uppdrag vi fått där vi ska skapa förutsättningar inte bara för offentlig sektor att samverka utan för att öppna hela det nya ”ekosystemet” även för privata aktörer att innovera inom. Vi har redan kontakt med flera privata aktörer som vill integrera sin tjänster med lösningen. Alla är välkomna.

    Skaffa ett konto på minameddalanden.se och följ utvecklingen under 2013 – 2014. Idag har Bolagsverket, Transportstyrelsen och Skatteverket anslutit sina första meddelandetyper. SNart följer fler, liksom fler myndigheter nu förbereder sina anslutningar. Om två år tror jag att vi har ett tjog myndigheter och kommuner samt mer än två miljoner privatpersoner och företag anslutna.
    Efter det tror jag ”turbon” slår igång ordentligt och då accelererar vi under nästa tvåårsperiod rejält upp till drygt halva befolkningen och hälften av dagens ”fönsterkuvert” från offentlig sektor.
    En grov kalkyl, baserad på danska siffror, pekar då på mer än en halv miljard i besparing per år för offentliga aktörer. I förbättrad service till privatpersoner och företag blir besparingen större än så. Fullt utbyggt sparar offentlig sektor mer än en miljard och nationen som helhet flera gånger det. Vem tackar nej till det ???

    Håll i Hatt’n – nu blir det åka av!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s